1. Концепция за еластичност на търсенето и предлагането
А. Определение на понятието еластичност - еластичността е величина, която показва чувствителността на една променлива спрямо измерението на др. променлива и се измерва с процентното измерение на първата в резултат на еднопроцентното измерение на втората. Еластичността отчита не абсолютната, а относителната реакция на променливата към относителното изменение на другата променлива.
Еластичност на търсенето и предлагането е икономически термин за сбора от зависимости, които съществуват между следните две двойки пазарни показатели:
- пазарно търсене / предлагане на дадена стока и нейната цена
- пазарно търсене / предлагане на дадена стока и доходите на потребителите.
Тъй като еластичността изразява динамика на относителни величини, тя се представя като коефициент, получен от процентни съотношения. В числителя стоят измененията, съответно, на количествата търсена или предлагана продукция, а в знаменателя - измененията на цената / дохода.
Б. Видове еластичност - различните типове стоки и различните фактори, които влияят на връзката между ценовите равнища и обемите на търсене и предлагане, обуславят формирането на понятията: висока еластичност, ниска еластичност, и нееластичност. За търсенето се казва, че е нееластично, когато дори значителни колебания на цената на дадена стока не повлияват на нейното търсене (и съответно предлагане); като примери за нееластична стока често се дават животоспасяващите и животоподдържащите лекарства. Колкото повече обемите на търсене, а оттам и предлагане, на една стока зависят (при равни други условия) от колебанията на цената и или от доходите на потребителите, толкова по-висока е еластичността на нейното търсене и предлагане. Такива са например стоките на лукса.
Еластичността може да бъде с положителен или с отрицателен знак, в зависимост от това еднопосочни или разнопосочни са динамиките на показателите в числителя и знаменателя (с други думи дали при нарастването на числителя, показателят също нараства или намалява). Отделно от това, дори при еднопосочна динамика, измененията могат да са с еднаква или различна динамика. Когато на единица процентна промяна на цените или доходите отговаря единица процентна промяна на търсенето или предлагането, то еластичността има коефициент 1. Коефициентът е по-голям от 1, когато изменението на търсенето / предлагането е по-голямо от изменението в цената / доходите.
В микроикономиката по-често се разглежда еластичността на търсенето и предлагането по отношение на цената. Ценовата еластичност е определяща за производствената и ценовата политика на фирмите. Това е така, защото икономическият стимул на фирмите-производители е не да задоволяват някакво пазарно търсене, а да генерират печалба, а производството, предлагането и търсенето са само инструменти за изпълнението на тази цел. Стремежът на производителите е да оптимизират отношението между обем на производство и пазарна цена, така че при възможно най-малък обем на производство да се извлече максимална печалба.
2. Ценова еластичност на търсенето
А. Определение - еластичността на търсенето е зависимостта на количеството търсена продукция от цената. Търсенето се нарича еластично, когато малки промени в цената на дадена стока се изразяват в големи промени на търсенето на тази стока.
Коефициент на еластичност на търсенето - показва с колко % се изменя d на една стока, ако цената й се измени с 1%:
Ке = % изменение на q / % изменение на р
Б. Видове еластичност на търсенето
а) Еластично търсене - Ке > 1. Пример: р на едно изделие = 100 лв. И ако се продадат 10 бройки от него прихода е 1000 лв. Намаляването на р на изделието = 50 лв. Ще доведе до това повече хора да си купят изделието (30 човека) и 50 х 30 = 1500.
а) Еластично търсене - Ке > 1. Пример: р на едно изделие = 100 лв. И ако се продадат 10 бройки от него прихода е 1000 лв. Намаляването на р на изделието = 50 лв. Ще доведе до това повече хора да си купят изделието (30 човека) и 50 х 30 = 1500.
б) Нееластично търсене - Ке < 1
в) Единична еластичност - Ек = 1. Или изменението на р с 1 % предизвиква изменение в търсенето = 1%. При него общия приход от продажбите остава един и същ.
г) Съвършена еластичност – Ке= ∞. Или на най незначителното изменение на р съответства безкрайно изменение в търсеното количество. Затова при съвършената еластичност на търсенето кривата има форма на хоризонтална права линия.
д) Съвършена нееластичност - Ке = 0. Каквото и изменение да настъпи в р на една стока, търсеното q остава неизменно. Затова кривата на търсенето тук е вертикална права линия.
При намаляване на р в зависимост от степента на Кеd стоките се групират така:
- първа група - стоки търсенето, на които е задоволено напълно или се запазва
- втора група - при намаляването на р D се повишава, защото не е задоволено още напълно (горната граница на потреблението са здравосъобразните норми на потребление)
- трета група - стоките за продължително ползване. Дори когато равнището на техните цени е високо, при намаляване на р на другите стоки търсенето им се повишава
В. Фактори на ценовата еластичност на търсенето - основните фактори, определящи ценовата еластичност на търсенето, са:
1. Наличие на стоки заместители – колкото повече заместители има благото, толкова по-голяма е степента на заместимост, и толкова търсенето на това благо е по-еластично;
2. Относителен дял на разходите за една стока в бюджета на потребителя – стоки с малък относителен дял в бюджета имат по-малка еластичност;
3. Продължителност на периода – колкото по-къс е периода, толкова по-нееластично е търсенето.
Г. Други видове еластичност на търсенето - кръстосаната еластичност на търсенето се определя по отношение на свързаните стоки. Те се обособяват в две групи:
1) Кръстосана еластичност при заместващи стоки – показва в каква степен се изменя търсеното количество на заместващата стока „х” при изменение на цената на основната потребявана стока „у”. Коефициентът на кръстосаната еластичност се определя като отношение на процентното изменение на търсеното количество на стоката „х” и процентното изменение на цената на стоката „у”. При заместващите стоки се формира права зависимост – ако цената на стоката „у” се увеличава, търсеното количество на заместващата стока „х” също се увеличава. Затова коефициентът на кръстосана еластичност при този вид стоки е положителна величина и колкото по-голям е той, по-висока е степента на заменяемост. Когато клони към нула, стоката няма заместители и тя е независима стока.
Ecd = ∆Qx (%) / ∆py (%)
2) Кръстосана еластичност при допълващи се стоки – показва в каква степен се изменя търсеното количество от допълващата стока „х” при изменение на цената на основната потребявана стока „у”. Коефициентът на кръстосана еластичност при допълващи стоки се определя като при заместващи стоки, само че тук зависимостта е обратна и затова той е отрицателен – ако цената на стоката „у” се увеличава, търсеното количество на допълващата стока „х” намалява.
Ecd = ∆Qx (%) / ∆py (%)
3. Ценова еластичност на търсенето и общи приходи
В зависимост от това, каква е еластичността на търсенето, определяме как се формира размерът на общия приход TR на производителя. Той зависи от равнището на цената и реализираното количество стоки TR = p . Q. Тази зависимост може да се изследва при трите основни състояния на еластичност:
1) Еластично търсене и общ приход – ако търсенето е еластично и цената намалява, общият приход се увеличава. В този случай производителят има интерес да намали цената.
2) Нормално еластично търсене и общ приход – ако търсенето е нормално еластично и цената намалява, общият приход не се изменя. Производителят има интерес да поддържа стабилна цена, защото ако я намали, ще трябва да увеличи обема на извършваната работа, за да поддържа постоянно равнище на общ приход.
3) Нееластично търсене и общ приход – ако търсенето е нееластично и цената намалява, общият приход също намалява. Производителят в този случай има интерес да увеличи цената. Независимо дали цената се увеличава или намалява, производителят максимизира общите си счетоводни приходи при нормална еластичност на търсенето.
Доходната еластичност на търсенето показва в каква степен се изменя търсеното количество на една стока при изменение на дохода на потребителя при равни други условия. Измерва се чрез коефициента на доходна еластичност на търсенето като отношение между процентното изменение на търсеното количество от една стока и процентното изменение на дохода на потребителите:
Eid = ∆Q (%) / ∆i (%)
Тази зависимост се формира конкретно за отделните типове стоки:
1) Нормални стоки – при нарастване на дохода тяхното търсене също нараства, а коефициентът на доходна еластичност е > 0;
2) Малоценни стоки – при нарастване на дохода тяхното потребление намалява, а коефициентът на доходна еластичност е < 0
3) Луксозни стоки – потреблението им се формира при достигнато високо равнище на дохода.
Също така е важно да се отбележи, че това разграничение е условно, т.к. ако доходът е с тенденция да нараства, част от нормалните стоки могат да преминат в групата на малоценните, а част от луксозните – да станат нормални, и обратно ако доходът е с тенденция да намалява.
4. Ценова еластичност на предлагането
А. Определение - ценовата еластичност на предлагането изразява степента на чувствителност на продавачите, изразена чрез изменение на предлаганите количества стоки под влияние на измененията в техните цени и колкото по-голяма е тази чувствителност, толкова по-еластично е предлагането към цената.
Измерва се чрез коефициента на ценова еластичност на предлагането, който е отношението между процентното изменение на предлаганото количество от дадена стока и процентното изменение на цената й. Този коефициент изразява права зависимост между двете променливи и е положителна величина.
Eps = ∆Qs (%) / ∆p (%)
Коефициент на еластичност на S (Еs) - показва с колко % се изменя S на една стока при изменение на нейната р с 1 %.
Б. Видове еластичност на предлагането - в зависимост от степента на реакция на продавачите от измененията в пазарната цена разграничаваме три основни състояния на еластичност на предлагането:
а) Еластично предлагане (Еs > 1) - тоест при увеличение на р с 1% предлагането расте с повече от 1%
б) Нееластично предлагане (Еs < 1) При изменение на р с 1 % изменението на предлаганото количество е по-малко от 1%
в) Симетрична еластичност (Es = 1) При изменение на р с 1 % изменението на q също е с 1 %.
г) Съвършена еластичност на предлагането (Еs = ∞) и най-малкото увеличение на р би могло да предизвика увеличаване на предлаганото q
д) Съвършено нееластично предлагане (Еs = 0) - Колкото и да се изменя р на една стока, q на нейното предлагане остава непроменено.
5. Еластичност на предлагането и факторът време
Ценовата еластичност на предлагането в голяма степен зависи от продължителността на периода за адаптиране на производителите към изменението на пазарните условия. Различават се следните пазарни периоди:
1) Моментен период – продавачите не могат да реагират на изменените пазарни условия (нарастването на търсенето и на пазарните цени). В този период предлагането е абсолютно нееластично. Моментното равновесие се установява при фиксирано пазарно количество, но при по-висока равновесна цена, при която обемът на предлагането се разпределя между купувачите;
2) Краткосрочен период – производителите не могат да изменят производствените мощности, но реагират на изменените пазарни условия чрез по-интензивно ползване на ресурсите или въвеждане на допълнителни количества труд. В резултат предлагането количество нараства, но предлагането все още е нееластично. Краткосрочно пазарно равновесие при тази реакция на предлагането се установява при по-ниски в сравнение с моментното равновесие;
3) Дългосрочен период – производителите могат да изменят производствените мощности, но при стабилни и трайни изменения в търсенето и цените. Ако търсенето расте, количеството на всички фактори се увеличава и предлагането нараства интензивно и така се формира еластично предлагане. Дългосрочното пазарно равновесие се установява при равнище на цената, по-ниско в сравнение с краткосрочното равновесие и значително по-ниско от равнището й при моментното равновесие.
Няма коментари:
Публикуване на коментар