expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

СЪЩНОСТ НА ПАЗАРА И ПАЗАРНО РАВНОВЕСИЕ

1. Същност, основни категории и класификация на пазара


А. Същност на пазара

Пазарът e всяка ситуация на връзка между купувачи и продавачи с оглед размяна на определен продукт. Той е разгърната система от контакти, които се формират между купувачи и продавачи в процеса на покупко-прадажбите на стоките. Съвкупните действия на купувачите определят търсенето, а съвкупните действия на продавачите предлагането. Взаимодействието между търсене и предлагане определя пазарната цена.

КОНЦЕПЦИЯ ЗА ЕЛАСТИЧНОСТ НА ТЪРСЕНЕТО И ПРЕДЛАГАНЕТО

1. Концепция за еластичност на търсенето и предлагането


А. Определение на понятието еластичност - еластичността е величина, която показва чувствителността на една променлива спрямо измерението на др. променлива и се измерва с процентното измерение на първата в резултат на еднопроцентното измерение на втората. Еластичността отчита не абсолютната, а относителната реакция на променливата към относителното изменение на другата променлива.

ТЕОРИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИЯ ИЗБОР

1. Същност на теорията на потребителския избор

В основата на теорията за потребителското поведение (Consumer Choice Theory) е идеята за осъществяване на избор, максимизиращ полезността на рационалния потребител в условията на ограниченост на ресурсите. С други думи, потребителят има неограничени, непрекъснато развиващи се потребности от стоки и услуги, но това, което той може да получи в даден момент, е ограничено от покупателната му способност.

Икономическата теория изследва модела на избор от потребителските единици (индивидите и домакинствата), които се сблъскват с проблема за недостига.

СЪЩНОСТ, ОРГАНИЗАЦИЯ И ПОВЕДЕНИЕ НА ФИРМИТЕ

Стопанската дейност в условията на пазарната икономика се осъществява от Фирмите - производителите на стоки и услуги. Те разполагат с производствена, търговска и финансова самостоятелност и вземат икономически решения водени от интереси, купуват от съответни пазари необходимите им производствени фактори, произвеждат стоки и услуги, които отново предлагат на пазара.

Фирмите чрез предлагането си формират обема и структурата на пазарното предлагане. Фирмите трансформират оскъдните ресурси в блага за обществото.